Δολιοφθορά στη διασύνδεση της Κρήτης: Ποιοι δεν θέλουν να μειωθούν 1 δισ. οι λογαριασμοί ρεύματος

39

Επί της ουσίας η δολιοφθορά ήταν μια πράξη εναντίον του project που έχει εθνική σημασία τόσο οικονομική και κοινωνική όσο και περιβαλλοντική.

Συγκεκριμένα στοιχεία έχουν προσκομιστεί στις αστυνομικές αρχές που ερευνούν την πρωτοφανή υπόθεση δολιοφθοράς ενός από τα μεγαλύτερα έργα υποδομών της χώρας, την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής.

Ο λόγος για το σαμποτάζ στο όχημα που τοποθετεί τα υπόγεια καλώδια στο έργο της διασύνδεσης, που αποτελεί και το τελευταίο κομμάτι του παζλ που ολοκληρώνει το κομβικό αυτό έργο. Υπογραμμίζεται ότι με τη συγκεκριμένη δολιοφθορά δεν μπορούν να γίνουν τα έργα που αφορούν στο υπόγειο καλώδιο, που σημαίνει ότι δημιουργείται πρόβλημα με το χρονοδιάγραμμα του έργου. Επί της ουσίας δηλαδή η δολιοφθορά ήταν μια πράξη εναντίον του project που έχει εθνική σημασία τόσο οικονομική και κοινωνική όσο και περιβαλλοντική.

Υπενθυμίζεται ότι την Τετάρτη 31 Ιανουαρίου, ένα από τα μεγαλύτερα έργα υποδομών στη χώρα μας, η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής βρέθηκε στο στόχαστρο αγνώστων οι οποίοι προχώρησαν σε μια πρωτοφανή δολιοφθορά καταστρέφοντας το όχημα που χρησιμοποιείται για την υπογειοποίηση των καλωδίων.

Πηγές κάνουν λόγο για συγκεκριμένα συμφέροντα που δε θέλουν να δουν να υλοποιείται το κομβικό αυτό έργο, με τα πολλαπλά οικονομικά και περιβαλλοντικά οφέλη όχι μόνο για την Κρήτη αλλά για ολόκληρη τη χώρα και όλους τους καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας.

Δολιοφθορά στη διασύνδεση της Κρήτης: Ποιοι δεν θέλουν να μειωθούν 1 δισ. οι λογαριασμοί ρεύματος

Αξίζει να σημειωθεί ότι μόλις ολοκληρωθεί το έργο της διασύνδεσης, ο ΑΔΜΗΕ αναμένεται να ξεκινήσει και άλλα έργα ενίσχυσης του συστήματος μεταφοράς στην Κρήτη, προκειμένου να βελτιστοποιηθεί η λειτουργία των δύο ηλεκτρικών διασυνδέσεων με Αττική και Πελοπόννησο, που ήδη λειτουργεί. Ενδεχόμενη καθυστέρηση αλλά και νέες αντιδράσεις πιθανόν να οδηγήσουν σε σοβαρά προβλήματα λειτουργίας του ηλεκτρικού συστήματος της Κρήτης, όπως συνέβη αντίστοιχα και στο έργο του δυτικού διαδρόμου Πελοποννήσου, με τη γνωστή υπόθεση της περίφημης Μονής.

Η δολιοφθορά στο έργο της διασύνδεσης της Κρήτης έγινε στο μηχανολογικό εξοπλισμό εγκατάστασης του υπογείου τμήματος του καλωδίου, βόρεια του ΒΟΑΚ και ήδη εξετάζεται το μέγεθος της καθυστέρησης που θα επιφέρει στην ολοκλήρωση του έργου το συμβάν, που θέτει σε κίνδυνο, όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, όχι μόνο το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης μιας κρίσιμης υποδομής για την Κρήτη, αλλά και -ακόμα χειρότερα- την υγεία και ασφάλεια εργαζομένων στο project, εγείροντας παράλληλα και κίνδυνο καταστροφής του εξοπλισμού.

Υπενθυμίζεται ότι η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής αναμένεται να ολοκληρωθεί κατασκευαστικά στο τέλος του έτους και να τεθεί σε εμπορική λειτουργία εντός του 2025.

Πρόκειται για το μεγαλύτερο και πολυπλοκότερο έργο μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα, το οποίο σε συνδυασμό με την πρώτη διασύνδεση Πελοποννήσου – Κρήτη (που λειτουργεί αδιάλειπτα από το καλοκαίρι του 2021), θα άρει την ενεργειακή απομόνωση της Κρήτης, εξασφαλίζοντας την ασφάλεια εφοδιασμού του νησιού, χωρίς τη χρήση ρυπογόνων συμβατικών μονάδων.

Με αυτόν τον τρόπο θα μειωθεί σημαντικά το κόστος παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στην Κρήτη, με άμεσα οφέλη (μείωση χρεώσεων ΥΚΩ) για όλους τους καταναλωτές, που θα φτάσουν το 1 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση το 2030.

Βαρύ κόστος

Το πρόβλημα που ενδεχομένως να δημιουργηθεί στο έργο είναι μεγάλο και ακουμπά το σύνολο των καταναλωτών. Άλλωστε ένα από τα σημαντικά οφέλη των διασυνδέσεων των νησιών με το ηπειρωτικό σύστημα της χώρας είναι η ελάφρυνση των καταναλωτών από τις χρεώσεις ΥΚΩ οι οποίες ανέρχονται ετησίως περί τα 800 εκατ. με 1 δισ. ευρώ, ανάλογα με τη διακύμανση της τιμής του πετρελαίου και του μαζούτ, που καίνε οι τοπικοί σταθμοί ηλεκτροπαραγωγής της ΔΕΗ.

Το οικονομικό όφελος των διασυνδέσεων προκύπτει από το γεγονός ότι τα νησιά τροφοδοτούνται από τοπικές μονάδες ηλεκτροπαραγωγής που λειτουργούν με ντήζελ ή μαζούτ και έχουν συνεπώς αυξημένο κόστος παραγωγής. Το αυξημένο αυτό κόστος καλύπτεται από όλους τους καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας μέσω των χρεώσεων Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) που πληρώνουμε στους λογαριασμούς ρεύματος στις λεγόμενες ρυθμιζόμενες χρεώσεις που αποτελούν σημαντικό κομμάτι του συνολικού κόστους της ηλεκτρικής ενέργειας.

Είναι προφανές ότι η διασύνδεση της Κρήτης που είναι το μεγαλύτερο νησί της χώρας, θα οδηγήσει στο μηδενισμό των αναγκών για πετρέλαιο για την ηλεκτροδότηση του νησιού, με αποτέλεσμα τη σημαντική ελάφρυνση του κόστους που πληρώνουν σήμερα οι καταναλωτές ρεύματος.

Πέρα από τα οικονομικά, υπάρχουν ωστόσο σημαντικά πρόσθετα οφέλη που περιλαμβάνουν:

– Τη βελτίωση της ασφάλειας ενεργειακού εφοδιασμού, ιδιαίτερα το καλοκαίρι οπότε η ζήτηση λόγω τουρισμού είναι αυξημένη.

– Τα περιβαλλλοντικά οφέλη που σχετίζονται αφενός με το σβήσιμο των ρυπογόνων και αφετέρου με τις νέες δυνατότητες που διανοίγονται για την εγκατάσταση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, λόγω της αυξημένης δυνατότητας απορρόφησης της “πράσινης” ενέργειας που θα παράγεται.

Πηγή: https://www.thetoc.gr/