Tupperware: Το ξαφνικό λουκέτο και το ταπερ-αμέντο της Ελληνίδας μάνας

76

Γιατί κλείνει η αμερικανική Tupperware το εργοστάσιό της στη Θήβα – Συνεχίζει πάντως να πουλάει προϊόντα μέσω του δικτύου διανομέων και πωλητών

Όποιο ντουλάπι και να ανοίξεις στα σπίτια όλης της χώρας δεν υπάρχει περίπτωση να μη βρεις ένα, δύο, δέκα tupperάκια. Και σίγουρα οι περισσότεροι που είναι κοντά, ή πάνω, από τα δεύτερα –άντα έχουν δει/ακούσει/συμμετέχει τουλάχιστον σε μία επίδειξη τάπερ. Κάποτε, κάθε 2 δευτερόλεπτα πραγματοποιούνταν μία επίδειξη τάπερ σε όλο τον κόσμο.

Ωστόσο από τον επόμενο μήνα το αμερικανικό love-brand θα προστεθεί στον μακρύ κατάλογο των πολυεθνικών που εγκατέλειψαν τη χώρα, τουλάχιστον σε παραγωγικό επίπεδο.

Μετά από 56 χρόνια αδιάλειπτης λειτουργίας το εργοστάσιο της βιομηχανίας πλαστικών ειδών οικιακής χρήσεως Tupperware Hellas, θυγατρικής του αμερικανικού επιχειρηματικού ομίλου Tupperware Brands Corporation, κλείνει.

υτό ανάφερε σε ανακοίνωση που εξέδωσε η Γενική Συνομοσπονδία Εργαζομένων Ελλάδος (ΓΣΕΕ).

Ήδη η διοίκηση του εργοστασίου της Tupperware Hellas στη Θήβα ανακοίνωσε την απόφαση της πολυεθνικής εταιρείας, καλώντας τους εργαζόμενους να υπογράψουν οικειοθελείς αποχωρήσεις, λαμβάνοντας λίγο περισσότερα χρήματα από τις νόμιμες αποζημιώσεις, ώστε να ολοκληρώσει το λουκέτο λίγο πριν το Πάσχα, χωρίς να προσκρούσει στο νόμο που προβλέπει συγκεκριμένο ποσοστό απολύσεων ανά μήνα. Από το λουκέτο στο εργοστάσιο της Tupperware, σύμφωνα με τη ΓΣΕΕ, χάνουν τη δουλειά τους 150 εργαζόμενοι.

Σημειώνεται ότι επί δεκαετίες μέχρι και σήμερα, στο εργοστάσιο δεν υπήρχε επιχειρησιακό σωματείο και η συνδικαλιστική δράση ήταν εξαιρετικά περιορισμένη.

Σύμφωνα με πληροφορίες ο εξορθολογισμός της εφοδιαστικής αλυσίδας σε παγκόσμιο επίπεδο είναι ο λόγος για το λουκέτο.

Πάντως η Tupperware θα διατηρήσει στην Ελλάδα τις εμπορικές δραστηριότητες και τα logistics, συνεχίζοντας να πουλάει προϊόντα μέσω του δικτύου διανομέων και πωλητών.

Κέρδη στην Ελλάδα, ζημιές παγκοσμίως

Η ελληνική εταιρεία παρουσιάζει αξιόλογη πορεία ακόμη και τα χρόνια της κρίσης και μάλιστα όπως αναφέρεται στις οικονομικές καταστάσεις του 2021 ανέμενε ότι και η χρήση του 2022 θα «έκλεινε» ικανοποιητικά, με κερδοφόρο αποτέλεσμα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του τελευταίου δημοσιευμένου ισολογισμού, η Tupperware Hellas το 2021 κατέγραψε αύξηση των πωλήσεων κατά 11,02% σε σύγκριση με το 2020, με τον κύκλο εργασιών της να ανέρχεται στα 45,27 εκατ. ευρώ.

Τα κέρδη προ φόρων διαμορφώθηκαν σε 2,01 εκατ. ευρώ από 805.000 ευρώ το 2020 και τα καθαρά κέρδη ήταν στα επίπεδα του 1,35 εκατ. ευρώ από 470.226 ευρώ. Στο εργοστάσιο, σύμφωνα με τον ισολογισμό του 2021, απασχολούνταν 115 άτομα επί συνόλου 213 εργαζομένων.

Αν και η εταιρεία με τα γνωστά σε όλους μας «τάπερ» είναι κερδοφόρα επί ελληνικού εδάφους, ο αμερικανικός όμιλος Tupperware αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά προβλήματα, με τις πωλήσεις το 2022, με βάση τα προκαταρκτικά στοιχεία, να καταγράφουν μείωση κατά 18% στα 1,305 δισ. δολάρια.

Ο όμιλος σημείωσε ζημία 35,7 εκατομμυρίων δολαρίων για την τρίμηνη περίοδο που έληξε στις 31 Δεκεμβρίου 2022, σε σύγκριση με καθαρά κέρδη 22,6 εκατομμυρίων δολαρίων για το ίδιο τρίμηνο το 2021.

Ο ανταγωνισμός από φθηνότερα προϊόντα, η ενοχοποίηση του πλαστικού εν γένει και οι πληθωριστικές πιέσεις είναι οι λόγοι που τα κάποτε αγαπημένα tupperάκια δεν έχουν πλέον την ίδια αποδοχή από τους καταναλωτές.

Μάλιστα, η πτώση στις ευρωπαϊκές πωλήσεις ήταν ακόμη μεγαλύτερη (-22%). Ήδη από πέρσι ο όμιλος προχώρησε σε απολύσεις στο εργοστάσιο της Πορτογαλίας, το 2021 σταμάτησε τις απευθείας πωλήσεις στην Ολλανδία, ενώ το γαλλικό εργοστάσιο του ομίλου έχει κλείσει από το 2018.

Παραγωγή από το 1966

Στην Ελλάδα η Tupperware ήρθε το 1966 με ίδρυση εταιρείας στην Αθήνα και από το 1967 διαθέτει βιομηχανική μονάδα στη Θήβα. Κατασκευάζει για την λογαριασμό του ομίλου αλλά επίσης εισάγει και εμπορεύεται πλαστικά σκεύη, συσκευές και άλλα συναφή είδη οικιακής χρήσεως από πλαστικές ύλες, που αφορούν κυρίως την αποθήκευση, τη συντήρηση και την προετοιμασία φαγητού.

Το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής της ελληνικής εταιρείας, που είναι μέλος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθήνας, διατίθεται σε τρίτες χώρες, όπως το Ισραήλ, η Κύπρος και το Κουβέιτ, διαμέσου συγγενικών επιχειρήσεων.

Μέτοχος της ελληνικής βιομηχανίας είναι η εδρεύουσα στην Ολλανδία Tupperware Nederland BV, η οποία με τη σειρά της ανήκει στον αμερικανικό όμιλο Tupperware Brands Corporation.

Θυμίζουμε ότι πριν από δύο χρόνια οι εργαζόμενοι στη Βοιωτία είχαν βρεθεί αντιμέτωποι με το κλείσιμο της Pipelife, μια απόφαση που είχε αφήσει στον δρόμο περίπου 70 άτομα, ενώ είχε προηγηθεί η διακοπή της λειτουργίας του εργοστασίου της Schneider Electric τον Μάιο του 2020, το οποίο κατασκεύαζε μετασχηματιστές με την παραγωγή να μεταφέρεται σε εργοστάσια της Αφρικής και της Ασίας.

Το αεροστεγές κάλυμμα και τα πάρτι με τάπερ

Η αρχή για τα τάπερ έγινε το 1946 όταν ο Earl Tupper παρουσίασε το θρυλικό πλέον αεροστεγές κάλυμμά του. Το αεροστεγές κάλυμμα βοηθούσε το φαγητό να μην ξεραίνεται και να μην χάνει την γεύση και το άρωμα του μέσα στο ψυγείο.

Παρά την επανάσταση που έφερνε, το νέο προϊόν δεν είχε ικανοποιητικές πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ, αφού οι καταναλωτές χρειάζονταν μία επίδειξη για να καταλάβουν τις χρήσεις και την λειτουργία του.

Σαν απάντηση στα παραπάνω η Tupperware παρουσιάζει το 1948 έναν εντελώς νέο τρόπο προσέγγισης του καταναλωτή με κατ’ οίκον επιδείξεις. Οι επιδείξεις βόηθησαν θεαματικά την αύξηση των πωλήσεων.

Ήταν μάλιστα τόσο πετυχημένες που το 1951 αποσύρει τα προϊόντα από τα ράφια των σούπερ μάρκετ, που σημειωτέο τώρα ξανατοποθετεί – και συνεχίζει να τα πουλάει μόνο με κατ’ οίκον επιδείξεις.

Τον ρόλο των συνεργατών που πραγματοποιούσαν τις κατ’ οίκον επιδείξεις ανέλαβαν κυρίως γυναίκες που ο ρόλος τους στην κοινωνία περιοριζόταν στα στενά πλαίσια της οικίας και της οικογένειας τους.

Προίκα… τάπερ

Στην Ελλάδα οι επιδείξεις τάπερ δεν έχουν ατονήσει όσο θα περίμενε κάποιος. Το αντίθετο. Μάλιστα υπάρχουν προϊόντα της εταιρείας που δίνονται ως προίκα ακόμη και σήμερα.

Για παράδειγμα κάποια «κλασικά» κομμάτια, όπως το περίφημο «ντεζιρέ», ένα παραλληλόγραμμο σκεύος «που χωράει ακριβώς το γλυκό ψυγείου, μια πίτα, ένα παστίτσιο», μέχρι νέα προϊόντα που αντέχουν από τους -40°C έως τους 230 °C θεωρούνται hot trend για τις νοικοκυρές και τους νοικοκύρηδες.

Πηγή: https://www.ot.gr/